Zuwe Hofpoort Ziekenhuis25

‘Patiënten moeten in deze omgeving kunnen vertrouwen op veiligheid’
Zuwe Hofpoort Ziekenhuis in Woerden is een van de klanten van het eerste uur van Celsius Benelux. Met 200 bedden, 1.250 medewerkers, 100 specialisten, 17.500 operaties en 100.000 polikliniekbezoeken in 2015 behoort het tot de kleinere ziekenhuizen van ons land. In 2015 fuseerde Zuwe Hofpoort met Ziekenhuis St. Antonius in Utrecht. Deze laatste heeft vestigingen in de Domstad en in Nieuwegein.

Voor een ziekenhuis kan een goed functionerend gebouwbeheersysteem letterlijk van levensbelang zijn. Vooral in de operatiekamers moet het systeem zorgen voor optimale condities om de specialisten hun werk goed te laten doen en, in niet mindere mate, de patiënt te beschermen tegen ongewenste invloeden.

Louis Beunder: ‘Een van de belangrijkste punten van zorg tijdens een operatie is het voorkomen van infectie. Als systemen die zorgen voor de juiste condities voor luchtdruk/luchtflow en temperatuur uitvallen, ligt een infectie zomaar op de loer.

Patiënten moeten in deze omgeving kunnen vertrouwen op veiligheid. Daarom is het van het grootste belang dat wij de systemen die voor die veiligheid zorgen, up to date houden.’

Regelaars
Om die reden hebben medewerkers van Celsius Benelux onlangs alle pakweg zes jaar oude regelaars van het gebouwbeheersysteem vervangen. Daarnaast heeft het gbs met Tridium AX3 het nieuwste besturingssysteem gekregen.

Dankzij een uitstekende samenwerking en voorbereiding door de medewerkers technische dienst van Zuwe Hofpoort én Control Energy Services (CES), het servicebedrijf van Celsius Benelux, is de klus in een paar dagen geklaard. Louis Beunder: ‘Die conversie is zonder problemen verlopen. We hebben geen klachten van gebruikers ontvangen.’

Snelheid
Het geactualiseerde gebouwbeheersysteem voldoet volledig aan de verwachtingen.

‘De snelheid is enorm toegenomen. In deze regio hebben we weleens te maken met een grote stroomuitval. Dat betekent dat je alle regelaars en het systeem zelf moet resetten.

Met een snel reagerend systeem is dat nu werkelijk in een vloek en een zucht gebeurd.

En het feit dat ik of een andere geautoriseerde medewerker vanaf elke willekeurige locatie direct tot op het kleinste detailniveau in het systeem kan meekijken, is een enorm voordeel.’

Hell of a job
Louis Beunder is tevreden over de kwaliteit die Celsius Benelux biedt. ‘Korte lijnen, directe contacten, snelle reactie, los van de kwalitatief uitstekende producten en dienstverlening,’ vat hij die samen.

‘In mijn loopbaan ben ik inmiddels meerdere leveranciers van gebouwenbeheer systemen tegengekomen. Vooral de grotere onder deze bedrijven hebben last van een toenemende bureaucratie. Werkelijk, het is a hell of a job om een medewerker van deze bedrijven bij jou op de locatie te krijgen om een probleem op te lossen. Natuurlijk, voor zeer opportune zaken waarmee bij wijze van spreken levens zijn gemoeid, komen ze wel snel in actie, maar minder spoedeisende problemen blijven vaak lang liggen voor ze opgelost worden.

Daar kunnen soms wel drie dagen overheen gaan.’

Geen twijfel
Bij Celsius Benelux is dat een ander verhaal, weet Louis Beunder. ‘Celsius Benelux is een relatief jong bedrijf dat er werkelijk voor moet gaan, en dat doet het dan ook. Als er iets aan de hand is, wordt er direct gereageerd.’ Sinds de fusie met het Ziekenhuis St. Antonius is hij tevens verantwoordelijk voor de technische zaken in de ziekenhuizen in Utrecht en Nieuwegein.